2009-05-27

Mörrum

2009-05-25:

Så här långt komna på våren bestämde jag och kompisen oss för att dra till Mörrum en måndag, vilket var planerat utan vetskap om klubbturen precis dagarna innan :-(

Vi fiskade hala dagen på Vittskövlesträckan om min fiskekamrat hade bjudit med en tidigare oprövad förmåga. Han spottade grad vis upp sig under dagen och det ser nu ut som om vi har en ny laxflugfiskare i leden.

Förhållandena var inte precis lyckade, vattenföringen hade sjunkit till 9 kubik/s.



Utsikten framför spötoppen var som synes tjusig, men någon fisk fick vi inte. vi fick nöja oss med att sikta ett par laxar vid olika tillfällen under dagen, nästan nere vid zongränsen i söder. Vi hade mycket vackert väder och tidvis stod solen på vadarna så att jag fick huka i vattnet i strandkanten för att hålla en rimlig temperatur.
Jag hade att hålla till godo med PVC-vadarna och det var långt ifrån idealiskt. Min fiskekamrat passade på att dra en anekdot om hur han vid ett tillfälle då han fiskat i många dagar i sträck i Mörrum, iförd just PVC-vadare, drabbats av konstiga blåsor i grenen... Läkaren som tittade på underligheten konstaterade att det rörde sig om något som på lokalmål går under beteckningen "sjöfitta". Jag har upprepade gånger under denna måndag fått höra vilket öde som väntar mig...
Nå, det här var i alla fall en väldigt trivsam tur i gott sällskap. Vi kom upp på söndag eftermiddag, grillade god mat och drack gott vin. Alla tiders. Jag måste dit igen snart!
Vi hörs och syns där ute.
mvh
Harald

Inga kommentarer: