2009-08-06

Ålbonanza...typ...

Finväder och stiltje lockade ut mig på vombsjön för lite abborrfiske. Som newbie i vombsjön provades lite olika ställen utan resultat. Bert ringer på mobilen, och mitt i samtalet hugger det på min jigg. I tron att det är en abborre pausas samtalet, och väl i ytan ser jag att det är en ål som tagit min jigg. Väl insnodd i linan var det lite pyssel att kroka av den slemmige rackarn. Rackarn hade dessutom bitit av svansen på min favvojigg.En tappad gädda hinns med innan det är dags att plocka upp Janne. Väl ute igen går det trögt. Janne lyckas till slut kroka en abborre innan vi byter plats.
Ett tag har vi flera hugg, men krokningen vill sig inte. Själv krokar jag rätt som det är en stor fisk. Rejäla gung under några minuter innan den väljer att kliva av. Typiskt. Rätt som det är krokar Janne en en fisk. Konstiga rörelser på fisken, och upp kommer.....en ål. Kan det vara så att de fiskar vi missat på detta ställe är aktivt jagande ål?
Vi driver över ett grundområde, och Jannes spö gungar till för att sedan rätas ut helt. Linan avbiten vilket indikerar gädda. Även jag får se min jigg försvinna i sjöns gäddgap. Aptering med ståltafsar och nytt försök resulterar i att Janne krokar en riktigt fin gädda som efter flera rusningar kommer upp i ytan och krokas av. Uppskattningsvis +7 kg.

Janne tar en abborre till och själv tar jag en mindre gädda innan det är dags att bege sig hem och få upp båten ur den gröna algsörjan som nu breder ut sig över sjön.

Det uteblivna abborrfisket får anses kompenserat av ålarna och den magnifika gäddan.

Inga kommentarer: