2010-08-01

Multe

Av någon anledning fick jag för mig att prova fiske efter multe, något jag lade på hyllan för bra många år sen. Band några specialflugor storlek 12-10-8 och körde ner till stranden.

Smög ner till vattnet. Rejält grumligt, vind in mot stranden och halvdannt ljus - kanske skulle fisken vara möjlig att lura? Jag tyckte mig ana avtrycken i ytan av fisk som rör sig, och efter ett tag kunde jag lokalisera ett gäng fisk som lämnade rejäla virvlar efter sig. Väntade in rätt läge, fick ut ett tiometerskast mot vinden, drog in linan ett par meter och kände hur linan stramade till. Fisken var stark och gjorde en rejäl rusning ända ut i backingen. När fisken kroknat och jag fått in det mesta av linan kunde jag se fisken och visst var den stor, minst 3 kg. Dessvärre släppte den från kroken innan jag hann fota. Lite snöpligt...

Efter det inget mer att rapportera annat än massor av fisk jag lyckades skrämma upp.

Nytt försök blir det nog av, senare i veckan.

1 kommentar:

Zigge sa...

Tord, ring mig om du skall ut! Har ännu inten multe under bältet.

/Mats