2014-05-04

Så var det blänkardags igen....

Kvällsfiske idag för att åtminstone minimera antalet slemmiga näbbisar. Väl ute tar det inte mer än ett handfull kast innan dagens första blänkare synar håven. Den får simma åter. En och annan näbbis är fortfarande i tagen, men det är mer sporadiskt

Jag driver vidare och efter fem minuter drar det på ordentligt. Fisken i andra ändan gör en ruggig rusning och jag inser att jag krokat något av större dignitet. Efter tio minuters drillning med flera rusningar och tungt gnuggande mot botten, kommer fisken upp och gör ett luftsprång tio meter från båten.En blank öring i megaformat! När fisken landar bänds den loss, och jag står med 200 i puls och med snopen blick.

När adrenalinet lagt sig och jag börar fiska igen kliver det på en öring till. Denna gång en lite mindre fisk på 55 cm som får fick följa med hem för bastubad i ugnen.

Nu har jag snart fått mer blänkare i år än vad jag fått sammanlagt de sista tio åren....

1 kommentar:

AndersE sa...

Kul, själv var jag ute igår vid Bjärred men det var bara Näbbisar som ville hugga när jag väl kunde börja fiska efter linstrul ala Tord. Dags att byta lina....