2016-10-16

Inblåsta gäddor i Blekinge

Hård vind och gäddor hör sällan samman och ändå är det då som några av dom bästa chanserna finns till fint fiske. Gäddorna går gärna in i lä och om man hittar rätt så kan fisket vara fantastiskt.

Vaknade tidigt och hörde hur det tjöt i knutarna, ett snabbt beslut och snabbt iväg. Knappt ljust när jag var framme vid första stället, det brukar vara toppen vid hård vind men nu var det bara några hundra pjoddar hemma, Min nyinköpta gäddfiskeutrustning visade sig vara utrustad med sjunklina och det rimmade illa med nästan tre decimeters lågvatten. Snabbt linbyte och iväg till ett bättre ställe.

Det började trögt men kom sakteliga i gång. Ganska snabbt hade jag kontakt med en riktigt stor gädda men tyvärr lossnade flugan vid den tredje sprutande attacken, linan gick inte av utan det verkade som om knuten gick upp, kanske en skarp gäddtand hade något att göra med det hela.

Fisket var hyfsat och innan lunch hade jag 8 st gäddor fådda och lika många hadda.

På väg mot land så möttes jag av en sorglig syn, en lax på gott och väl en meter som var helt översållad av svamp och den låg döende i strandskvalpet. Toligtvis utspolad från en närbelägen Mörrumså.

Lunch hemma hos Kenneth och ytterligare ett par timmars fiske. lite trögare men ytterligare ett par fiskar. Det är nästan fortfarande som det är sommar i vattnet, växtligheten har inte riktigt släppt och man måste leta långt ut i havsbandet. Något som passar utmärkt till nästa veckas tredagarstur till Blekinges östra skärgård. Det finns fortfarande plats om någon skulle vara intresserad.

Inga kommentarer: