2008-01-31

Tycker ni som jag att det får vara nog med stormar och skit nu.......:-(

5 kommentarer:

Thomas sa...

Jag håller med dig. Det såg ut som dt skulle bli lite klarare väder på söndag. Vad tror du? Västlig Syd/ västlig vind 11m/s
Thomas

Anders sa...

Det låter rimligt. Dansken lovar nåt sånt. Det blir nog en tur till Österlen imorgon, jag kan inte hålla mig längre...(trots hård sydvästan)

Zigge sa...

Hur gick det Anders? Kastade du gladsaxen till Estland eller?

Anders sa...

Jovars...det gick väl skapligt trots förutsättningarna. Jag tog en raga och en liten blänkare och kompisen en raga och en öring som vid första tecknen såg ut som en blänkare med väl i håven forsade rommen(!) ur henne så hon fick simma vidare. Jag har aldrig varit med om öringar som varit romstinna i februari. Att det finns öringar som leker sent vet jag, men såhär sent. Sent lekande öring brukar bero på lite vatten i åarna eller is och med tanke på vädret än så länge så har det varken varit för lite vatten eller svåra isförhållanden i åarna. Jag har dock ställt frågan till en fiskebiolog som jag känner..Återkommer med svaret.

Anders sa...

Jag lovade att återkomma ang. den romstinna öringen. Svaren jag fick var förutom de jag själv angivet också följande:
* Sent lekande fisk. Genetisk variation. Dett kan förekomma vårlekande öring. Hur rommen utvecklas beror på yttre och genetiska faktorer.
* Fisk som på något sätt inte lyckats komma till sin födelsebäck i tid.
* Utsättning av öring i Danmark och Stockholm som blivit degenererad.

Enligt fiskebiologen finns det säkert flera orsaker. Dessa är de som de har konstaterat iallafall...