2008-10-05

Fornfynd i Blekinge.

Jag gjorde en lite annorlunda satsning denna helgen. I stället för att enbart falla in i gamla vanliga fotspår så sökte jag mig tillbaks till rötterna, till de fiskevatten som vi började fiska på klubbens årliga Blekingeläger. Jag gick till och med ännu längre, som det skulle visa sig till forntiden. Överallt kan man se hur civilisationen och fisket har samverkat under årtusendenas gång. Jag minns med välbehag hur jag kände historiens vingslag, den kalla vårdag som jag hittade en stenålders-pilspets på bottnen av Mörrumsåns pool 10. Lördagens upplevelse var nästan av samma kaliber, en gammaldags öl-ring, dagens ungdom skulle helt säkert inte kunna förklara vad en dylik har använts till.



Fisket kunde ha varit bättre men jag var ju på upptäcksfärd så det fick komma i andra hand, jag rörde mig över stora ytor och lyckades kontakta ett par fiskar, den éna drog på en så pass stark rusning så att jag trodde att jag skulle få se backingen komma ut, tyvärr så var det tvärnit då fisken gick rakt in i en tångruska. Som sagt ytorna var enorma och vi kommer helt klart tillbaks när det är bättre väder och vi är flera. Efter att ha lagt nästan hela dagen på okända vatten så var det dags för en av klubbens favoritplatser, tyvärr var det knökat med folk och det hade tydligen varit ännu värre på morgonen då det hade varit ett 20-tal flugfiskare på plats. Denna gång så hade jag bokat Bed&Breakfast på ett ställe som heter Pagelsborg, mycket trevligt och fantastisk frukost med hemlagat bröd, trots att jag var enda kunden. Jag insåg ganska snabbt att det skulle bli tufft fiske efter nattens storm och så var också fallet, lervälling överallt och trots ett antal försök så blev jag helt utan fisk.

Inga kommentarer: