2008-10-12

Gäddfestivalen ......

...... var vi inte med på annat än indirekt, hela Blekinge översvärmades av jerkbaitfiskande småbåtar, jag kunde under ett par timmars fiske räkna in ett tiotal båtar som maskinmässigt fiskade av samma grynnor en efter en.

Jag vet inte om jag tycker att jerkvågen är positiv för fisket eller ej. Dom kör med C&R men det rimmar illa eftersom krokarna är stora nog att fånga haj och jag har hittills inte sett någon jerkare som regelmässigt har gått in för hullinglöst.

Till dagens fiske, jag lade 80% av tiden på säkra storgäddevatten och fick noll fisk, det var först då jag insåg att allt vatten som är farbart med båt, redan var avfiskat ett antal gånger under helgen. De gäddor som högg var vad Sören Essebo skulle kalla för små strandgäddor och det var bara på platser där båtfiskarna inte kunde komma till.

Om man skall sammanfatta helgen så resulterar det i ett ganska mediokert resultat med 10 fångade gäddor på 3 dagars fiske. Det mest intressanta var ytterligare en "Sölvkrokenfångad" gädda, dvs att fisken fastnar i haken medan kroken hänger fritt. på bilden kan man klart se hela kroken utanför fiskens mun.

Inga kommentarer: