2009-04-20

Gäddfiske

Jag hade först bestämt mig för en fiskefri helg men när lördagen gick mot kväll och solen strålade från himlen kände jag att det var dags för en liten tur i naturen. Min fru gick loss på mossmattan och var mer intresserad av att avsluta det än att följa med mig så jag ringde min vän Patologen. Han var inte heller intresserad eftersom hans kyl redan var full av fisk (det är därför han kallas Patologen).

Jag drog därför iväg ensam för ett par timmars fiske i en Nordvästskånsk sjö. Eftersom leken nätt och jämnt var avslutad räknade jag inte med att det skulle vara enkelt, så döm därför om min förvåning när jag i första kastet får ett hugg. Min vän Tillsyningsmannen har sagt till mig att om jag kör Catch & Realease så skall jag ha små krokar och inböjda hullingar. Därför använder jag för det mesta små drag med krokstorlek 2 till 4.


Några kast senare var det dags igen och eftersom storleken i sjön normalt inte är över två kilo, kan ni döma om min förvåning när en gädda, som åtminstone före leken skulle vägt tvåsiffrigt, visade sig i det grunda vattnet och sög i sig wobblern. Efter en snabb fotagrafering åkte hon försiktigt i igen.
En stunds fiske till och några gäddor senare tog jag ett par kast med flugspöet. Det resulterade i motsatsen till gäddan ovan, det vill säga en som var så liten att den inte fastnade på bild. Nöjd med en fin utflykt packade jag ihop grejorna och åkte hem.

1 kommentar:

Zigge sa...

Gött att även sjöarna håller fin gädda.