2009-04-16

Stenshuvud

På Annandag Påsk hade ostanvinden lagt sig så pass mycket att jag bestämde mig för att lägga några timmar på fiske. Körde till Karakås, möttes av fina förhållanden; vatten fritt från tång, inte alltför besvårande sjögång och dessutom helt ensam.

Vadar ut på första bästa udde, där stigen slutar. Första kastet, ett par varv för att ta in löslinan efter nedslaget sen tar det stopp. Känner med en gång att det är stor fisk. Tunga knyckar, fisken vältrar sig i ytan och hoppar innan den rusar en bit. Kampen är lagom dramatisk och efter några minuter med stenhård press kan jag säkra fångsten. Största öring jag någonsin fångat, ca 90 cm, fisken hade lekt men hade fått silverdräkten åter. Den hade dock inte kvalat in som vinnare, fulton 0.95? och fick simma åter.

Något mer hände inte på resten av dagen...

Kameran hade jag tyvärr låtit ligga kvar i ryggsäcken uppe på land.

1 kommentar:

Jarkko Pykilä sa...

Fina Fiskar ni tar :)
Kolla gärna in på min blogg. Jag är också kustfiskare men fiskar mest med fluga på kusten både efter havsöring , id och multe.
www.flugfiskaren89.blogspot.com

MVH: Jarkko och skit fiske :)