2009-05-25

Mörrum lör-sön

Eftersom jag direkt efter Lagan åkte till nästa klubbtur i Mörrum så kan jag väl skriva en liten rapport om den också.

Trots att föväntningarna inte var direkt höga, eftersom statistiken från de senaste åren inte är en munter läsning, så är det alltid något speciellt med första turen för året till Mörrum.
Vattenföringen var som vanligt i slutet på maj väldigt låg. Trots många mil av fluglinor och 1000-tals olika flugor fiskas i ån så är resultat lite klent. Skulle man flugfiska efter lax för mat så hade ens fulton-värde varit betydligt lägre. Men köttfiske har inget med flugfiske att göra. Åtminstonde är det min åsikt.

Lördag f.m börjades uppe på Vittskövle sträckan och "Rakan". Trots rapport om siktade fiskar märkte vi ingeting. Det enda jag såg var en skarvhona med ungar som kom väldigt nära mig tills jag lyfte linan och ungarna for upp på honans rygg och med ett par snabba simtag var hon över på andra sidan. Under e.m höll vi till i södra delarna men inte ens här märkte vi någon laxnärvaro.
Söndag f.m och södra delarna skulle fiskas av. Efter lördagen rapporter om bra aktiviteter i pool 15 och 12 så hade de flesta av laxfiskarna samlats vid dessa pooler så jag och Mats fiskade på lite "obekväma" ställen, men där kunde man ha flugan i vattnet hela tiden och då borde ju chanserna öka. Under e.m avtog trycket längs med ån och man började komma till lite här och var. Ingenting som tydde på att ån är laxförande kunde skönjas. Men det visade en av gubbarna vi delade boendet med att den är. Han lyckades knipa en 12kg:s skönhet på morgonen. Han hade iofs fiskat sedan 5/5 och eftersom detta var hans 19:e dag i Mörrum så kunde väl han vara värd en lax!

Nästa år lägger vi klubbturen i Mörrum från den 1:e maj tills midsommar så kanske nån av oss lyckas.

Inga kommentarer: