2009-06-20

Midsommarlax!

Så plötsligt händer det...... Efter att ha sett lite fisk i pool 17 beger vi oss till pool 29. Anders går i först och fiskar sig ner mot nacken. Själv ligger jag på strandbrinken och vilar, men bestämmer mig för att ge det en chans. Ner i vattnet och loss med fluga. Viftar ut lite slacklina och halva klumpen hinner komma ut och fiska sig ner ett par meter när det smäller till. Första känslan är att det är en liten fisk, samtidigt som jag kallar på Anders uppmärksamhet med ett "Jajamän!". När Anders ser mitt spögung, och fisken ger sig iväg i en rusning kastar han sig upp som rena gymnasten på land och kommer för assistans.Efter 15-20 minuter landas då min första lax någonsin, en blankfisk på 12,26 kilo, 105 cm lång. Adrenalin och laxfrossa satt kvar ett bra tag efteråt. Dessutom fick vi hela drillingen på film, då två andra fiskare mötte upp och assisterade med att sköta videokameran medans Anders hjälpte mig landa fisken. Helt klart något för en filmkväll i höst.

Krävdes milt våld för att pressa in fisken i frysen här hemma.....

/Mats

Inga kommentarer: