2009-09-28

Skitfiske i Blekinge....

Äntligen är det gäddväder och det kändet skönt att komma ut på säsongens första riktiga gäddflugfisketur. Än så länge så är det ganska lite folk ute och jag fick vara ensam på alla platser som jag provade. Att komma själv ut till ett av våra favoritställen och känna förväntningarna stiga när förhållandena kändes optimala, normalt vattenstånd och bra vind, 13 grader i vattnet. Men det var ändå något som inte kändes riktigt som det skulle, jag kände inte igen mig, jag kunde inte avgöra om det var högt eller lågt vatten, vattenytan var täckt av mög.

Mina känsla förstärktes när jag drog mig ner mot Wärffska viken, ingen fisk och skit till knäna när man gick på koddadjup. Det verkar vara den där nya hitfraktade algen som håller på att ta över efter ålagräset som hade slagit rot, i kombination med vår vanliga brun och grönslick så var det ingen vacker syn. Det var först när jag kom in på under knädjup som en minigädda behagade ta min fluga. Dags att testa högra sidan och likadant där, alla dom där slumpgäddorna som man kan få bara genom att kasta var borta, ingenting på dom halvbra ställena. Jag kunde dock märka att det inte var riktigt lika mycket alger inne bland blåstången, denna hade å andra sidan kvar alla sina toppskott och den gick upp till ytan på många ställen. Det blev till att försöka träffa de ställen som jag kände till och minsann, en riktigt grann gädda, ca 6-7 kg, faktiskt en av mina största på det stället. Lite kaosartad bildtagning och försöka leta reda på liknande förhållanden. Nästa udde en grann 4 kilos, nästa tångvik en fyrakilos och en trekilos. Bara fisk på bombsäkra ställen. Sedan var det tillbaks till mögslitet igen. en timme på normalt hyfsade platser men bara skit. Vid "Tord och Olles ö" fick jag åter känslan och mycket riktigt när man efter hundratals fisklösa kast kände att det var perfekt så satt det en fin gädda igen, ett par kast senade så samma känsla och fisk igen.

På söndagen var det dags för v-viken, toppförhållanden 10 grader i vattnet men tyvärr lite samma känsla, skit till knäna på koddadjup. Jag fiskade åter lite grundare och kunde ta ett par på knädjup. Jag hade siktet inställt på läsidan av en holme där jag normalt brukar få bra med fisk men här var det riktigt dåligt "Svart-skit" bestående av ruttnande brunalg, tång och manetsoppa med klara tendenser att skimra i alla regnbågens färger.

Helt omöjligt. jag trodde att det skulle kunna gå att fiska utanför men skiten verkade ha tagit död på allt levande. Jag fiskade mig hela vägen hem men känslan satt i och jag fick inget mer.

Nästa ställe brukar vara bombsäkert men efter känning i nästan första kastet så var det först femhundra meter senare som enm liten gäddstackare tog min fluga, åter på knädjup där det inte växte några alger.

Summa summarum, ett tiotal fiskar på två dagar är inte dåligt men vi skulle behöva högvatten och en riktig höststorm som flyttar upp skiten på land.

1 kommentar:

BeBe sa...

Intressant berättelse.
Hoppas det blir bättre tills vårt efterlängtade Blekingeläger.