2010-06-27

Ringsjön levererar, del 2

Precis som Bert och Johnny säger passade jag och min fiskebroder på att ge mig ut när alla andra gjort sitt för dagen. Efter sedvanlig glirning om gösen som försvann i Ringsjöns djup under en klubbtur lastas båten i vattnet och vi ger oss ut. Vertikaljiggningen går trögt, och vi laddar spöna med wobbler och trollar oss runt på diverse kanter. Min fiskebroder har flaxet idag, och snabbt kommer tre mindre gösar upp. Jag bommar ett par fiskar innan plötslig min fiskebroder får bottennapp. Det tar tvärstopp. När bottennappet börjar gunga inser vi att det är tandgurka i andra ändan. Efter nervös drillning med flera rusningar på tunn lina och utan tafs, lyfter jag in min fiskebroders fisk med gälgreppet i båten. En lång slank gäddmadam som får friheten åter.
Vi stoppar i oss lite käk i en grund vik och passar på att långsamtrolla med elmotor. Spön apterade med spinnare ger en del gös och några fyrahektos abborrar innan vi bryter upp för kvällen.

Kort och gott en skön kväll på sjön, bägge fick fisk, och min fiskebroders gädda var pricken över I:et.

/Mats

Inga kommentarer: