2013-10-20

Uppryckning behövs!

Idag tog jag en fisketillsynstur längd västkusten i det vackra vädret. Döm om min förvåning när jag finner flugfiskare utvadade på tre av de bättre öringreven. Än mer beklämmande är deras beteende när dom får syn på en gubbe i gul jacka med kikare, man vadar snabbt upp och ger sig iväg, väl medvetna om sitt överträdande.

En av fiskarna(hans bil stod bredvid min) fick jag några ord av, och tydligen så var det "test av flugor" och inte öringfiske..... Att han i samma veva berättade om trekilosöringen han fick förra veckan på samma ställe, förstärkte ju inte min tro på oss sportfiskares omdöme.....

Det är sorgligt att vi sportfiskare gnäller på yrkes/husbehovsfisket, när vi själv gör allt för att få några extra fiskedagar, om det så innebär att vi bryter mot reglerna. Fortsätter det så här, så slutar det obönhörligt i en debatt där vi sportfiskare utmålas som banditer, och legitimiteten för fiskeförbud urholkas.

Mats Brorson

Fisketillsynsman, Kustzon 2

3 kommentarer:

IIB sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
IIB sa...

Bra jobbat, tyvärr så är moralen inte alltför god hos vissa kustfiskare. Bara för att man kör C&R så är det inte förenligt med fiskeförbudet.

AndersE sa...

Håller med, även om man kan ifrågasätta förbudet med att det borde gå att utöva sunt fiske utan att det stör öringens förberedelse och vandring till leken. Så är det ändå ett förbud och ska följas. Det kommer aldrig bli en förändring till vår fördel så länge vi själva missbrukar regelverket. Vi ska vara evigt tacksamma att det numera är nätviskeförbud innanför 3-meters kurvan och bara hoppas det förbudet kommer kvarstå men då måste vi också följa regelverket.