2007-04-23

Lagan


Mats och jag tog en tur till Lagan i söndags för att få premiären för årets laxfiske säsong avklarad. Då det hade tagits två nystigna laxar i lördags så var jag redan inställd på att åka när Mats hörde av sig angående ett gäddfiske men han blev mer tänd på laxfiske när jag förklarade att jag skulle till Lagan.

Rostig och stel med bristande teknik fick jag ut min lina i vattnet. Första repan var mest kastning för att få " tillbaka muskelminnet" men sen var det som vanligt igen. Precis som man inte haft någon "vintervila". Skönt.

Mats kämpade på, endast 2:a gången med 2-handsspöet och efter några små tips och löften om 10m längre kast så började det stämma för honom också. Det är bara träning som gäller och efter ett tag så kommer kanske även han in i laxträsket. Det är någon obeskrivlig känsla som man får när linan och flugan i perfekt harmoni flyger ut från spöet och landar perfekt i vattnet, driver nerströms i lagom fart i en å/älv som man vet innehåller nystigna silvertorpeder...Äntligen är säsongen igång.


Inga kommentarer: