2007-04-02

Ringsjön 1/4

Jag och min fiskebroder gav oss ut på ringsjön för lite gös och gäddfiske. Underbart väder, med sol och knappt en krusning på vattenytan. Vattentemperaturen var 6 grader, och trots att ekolodet visade på gott om fisk på våra kända ställen så ville dom inte ta våra beten. Envist fiskande längs vassar och grundkanter gav endast en mindre och tämligen köldstel gädda.

Bosjökloster gör sig bra i solen.

Av någon märklig anledning så lyckas min fiskebroder alltid med att felkroka brax när vi är ute. Spelar ingen roll var vi är, nog fasen krokar han brax i ryggfenan ändå. Ger mig sjutton på att han skulle kroka brax i medelhavet om så vore. Redan på morgonen skämtade jag om att, "är fisket trögt, på med din spinnare så får du iallafall brax...". Och mycket riktigt, så sitter den där när vi fiskar av sista vassen för dagen.
Min fiskebroder med ännu en ryggfångad brax.


Vi fick iallafall en fin solbränna, och det var inte dumt att sitta med en kopp kaffe i handen och titta på småfisk som skvätte i ytan till ljudet av en hackspett i skogen.


//Mats

Inga kommentarer: