2008-04-14

Vad händer med fiskeredskapsmarknaden?

Har billighetstänket gått så långt så att det har slagit igenom på kvaliteten? Visst är det sjukt att flätlinan är lika dyr eller till och med dyrare än rullen.
Det har på kort tid hänt tre olika saker som kan belysa detta.

1. Mats "Mitchell 300XGE" haspel där lagerna rostade efter en fisketur.

2. En Okuma "Ultralite pro 15" som fiskades en dag låg i bilen över natten och blev först trög för att sedan gå över i att låta som ett tröskverk.

3. I går började min ABU "Ultracast 2000" att skorra mitt under invevningen av ett kast, den har också bara varit på vattnet en dag tidigare.

Det som är gemensamt för alla är att dom funkar bra under första dagen men att dom redan pajjar under andra dagens fiske. En skrämmande tanke infinner sig, tål dom inte vatten?

3 kommentarer:

Zigge sa...

Rent spontant tror jag att flätlinan delvis är boven i dramat. Linan klarar otroliga krafter, och man sliter och drar vid bottennapp med krafter som skulle få ganska grov nylon att gå av. Kanske är rullarna för klena och spolaxlar, hus mm kröker sig av dennna anledning? Blev det nå't igår då?

IIB sa...

Öringfisket gick åt h...e, ensam på plats, lagom grums men lite för mycket stiltje, jag provade reven lite längre bort denna gång. Efter ett tag så blåste det upp och det vanliga revet befolkades av en massa folk. Jag såg en fisk som kom upp innan jag något stelfrusen beslutade mig för lunch. Efter lunch så blev det gäddfiske, det surrade jörkbajtfiskare överallt och fisket var inte alltför bra, 4 fådda och en hadd. Jag vågade inte prova din favoritsump eftersom vattenståndet var lågt.

Thomas sa...

Jag tror att man måste vara mycket försiktig vid köp av haspel. Jag köpte en Kinetic Omega 300 på CeLa strax innan dom slog ihop. Det var en rulle som hade kostat 800 men jag fick den för halva priset. Bra tyckte jag. Samma sak där efter ett par dagars fiske låter linförarlagret som om det låg grus i det. Även spolaxeln har krökt sig men den gick att räta ut igen. Nog med att jag inte kan reklamera i butiken, agenten Fairpoint kan inte skaffa fram ett nytt lager eftersom rullen inte finns mer. Dom byter modell för ofta.