2008-05-10

En dag på Ivösjön

Vi var fyra båtar som mötte upp vid Ivösjöns strand för fiske efter abborre, gädda och gös. Fantastiskt väder, skinande sol och nästan ingen vind gjorde fisket lite småtrögt. Tappade en riktig stor gädda som behagade svälja min lilla vertikaljigg, och som efter drillning till vattenytan i en vattenkaskad biter av min 0.10 icke vajerförsedda Fireline...

Lite smågäddor och en och annan abborre kom sedan upp under förmiddagen innan det var dags att gå iland för lite stärkande energiintag. Väl ute på vatttnet igen efter den stärkande måltiden(jag och grabben hade med oss något som kallas "Hotbox", och vi råder våra läsare att läsa kommande recension på hemsidan) kom en och annan abborre och smågädda upp innan Kent krokar en fin gädda på runda slängar fem kilo. Jag och grabben hittar äntligen en ansamling fisk, men lyckas bara känna lite smånafsande i vertikaljiggarna innan jag så småning om tar en liten gäddsnipa.


Som avslutning tar vi oss upp till ett grund där vi började dagen, och efter en stund hittar vi ett abborrstim som villigt slukar våra jiggar. Ute på sjön hör vi plötsligt hur Kent skriker "FIIIIISK!!!!" så det hörs långväga. Det skulle visa sig att han krokat en rejäl firre, men mer om det, och den avslutande gäddan på väg hemåt kan Jan berätta.

Väl i hamn är klockan nästan nio, och solen har verkligen gjort att huden känns ett nummer för liten.

Inga kommentarer: