2008-11-07

En fredag med gäddor och knäckta spön...

Janne var än en gång ledig för fiske när jag ringde på torsdagkvällen, och efter att ha kollat på SMHI och DMI's hemsidor inser vi att högvatten(+50cm) och hård ostlig vind kan bli en saftig utmaning på kusten..... På morgonen bestäms över ett telefonsamtal att vi nog skall kolla om inte Häckebergasjön ser fiskbar ut. Sagt och gjort, efter att Janne fått besökt sadisten möter vi upp vid båtarna varpå vi bestämmer att vi ger sjön en chans. Jag tacklar upp medans Janne beger sig hem efter sina prylar. Efter att ha trollat oss bort till lite vassvikar ankrar vi upp, och Janne börjar givetvis direkt ta fisk. Tre fyra stycken kommer upp i raskt takt, själv har jag några på som väljer att kliva av.
Byte av fluga för min del då jag inser att kroken är slö, resulterar så småningom äntligen i fisk. Storlekarna är kanske inte dom största, men fin kondition och teckningarna är fantastiska i mörkt gröna nyanser.

Vid ett uppdrag av ankaret rör sig båten tämligen olyckligt, och jag gör en dubbel mollbergare med pik, och en sak står klar; inte ens ett saltvattenspö(Guideline LPXE RS #10) tål att ~95 kilo rena muskler rammar mittendelen. Spöt går av med ett pang. Nåja, Janne har reservspö, så fisket fortsätter och vi lyckas ta totalt femton gäddor varav den största nog nuddar 5-kilossträcket. Janne får flest och störst, men jag är nöjd att äntligen fått gädda i sjön även om det kostade ett spö......

///Mats

2 kommentarer:

Anders sa...

Hur ska du nu få ut svanen???

Zigge sa...

Kanske får plocka ut laxutrustningen? En fjortonfotar lär dänga iväg svanarna så det visslar om det..:-)