2008-11-02

Lördagens sikfiske ....

....blev det inte alltför mycket av.
Vi riggade klass 5 spön och gav oss ut på vattnet för att fiska med små märlor. Redan på väg ut så märktes att vattnet var alldeles för högt. Jag hade spanat in en tångrand där det borde vara utmärkt att fiska. Nu så kunde vi inte nå ut till den. Att fiska ren sand och kristallklart vatten känns som en utmaning, även för den mest optimistiska fiskaren. Vädret var kallt, -3 när vi började och efter ett tag så saknade man gäddfiskets värmande snabbintagning, handtwist är ju normalt förknippat med sommartemperaturer. Sagt och gjort vi bytte till gäddfluga, fortfarande på klass 5 spö. Jag hade införskaffat ett par flugor av "Essebotyp" med mycket glitter på en liten Kamasankrok, tyvärr så passade inte mina "Sölvkroken Extreme" beteslås i dom små krokhålen så jag fick köra med gamla hederliga 0,70 fireline. Kastandet gick som en dröm, om man jämför med fölrra helgens klass 10 i storm fiske. Ganska snart hade Mats känning av fisk och jag hade ett par "långt efter följare" annars var det lugnt.

Lunchdags och vi kunde konstatera att Pizzerian hade fått nya ägare. "Miles" pizzan smakade lika gott som vanligt och vi får hoppas på att dom sköter stället lite bättre än föregående ägare och att dom rustar upp lokalerna lite.

Vi hade ett par timmar efter lunch och hamnade på en osannolik jakt på fiskbart vatten, tre decimeter högt medför att det som normalt är ankeldjup plötsligt går över koddadjup och att allt vatten som man normalt fiskar blir ouppnåeligt. Mats lyckas till slut kröna dagen med ed liten gädda efter en halvmilavadning. Jag fiskade hela dagen med mitt TFO crxi klass 5 spö och det var förvånansvärt lätt som jag kastade även de flugor som jag använde under förra helgens Blekingeläger. Kanske det är tid att klassa ner ett snäpp.

Inga kommentarer: