2009-03-14

Finväder = gäddväder

Torsdagsmorgonen visade termometern -5 när jag klev upp, så det blev en lugn frukost, lite slappande, innan jag till slut gav mig iväg och var på vattnet vid halv elva tiden. Dagen vigdes till att prova lite gamla vatten på nytt, men till min fasa såg jag att det låg is och flöt. Dock visade sig isen driva iväg med vinden, så jag gjorde en kringående manöver, lägger ut flugan nästan ända in till iskanten. Två snabba intag av flugan, stopp, intag igen, smack! Första gäddan sväljer min fluga i ett plask. På fem kast sitter fem fiskar innan det dör en liten stund. På ett par timmar får jag gott om fisk, tre över fem kilo, varav den största är 97 cm på måttbandet.
Trött i armarna av all fisk, går jag upp och dricker lite vatten och bestämmer mig för att byta plats och hör och häpna, fluga.

Väl på vattnet provas både gröna, röda, gula och diverse HBT flugor. Efter att inte känt något på en halvtimme börjar jag tveka på flugorna och funderar på att byta till svart igen när så en fet gädda virvlar vid min gula fluga. Fisken verkade plötsligt på hugget och i rask takt halas fina fiskar upp innan det är dags att bryta upp för hemfärd.

Gäddfisket blir bara bättre och bättre.

Inga kommentarer: