2009-03-09

Listerlandet 2

Jag får väl fortsätta på Jannes inlägg och ta vid där han slutade. Som sagt delade vi på oss under e.m. Anders DK, Danne, Peter, Daniel och jag drog vidare västerut under guidning av Anders. Väl framme så var Peter den snabbaste av oss ut och han gjorde inte många kast innan det högg. En hyfsad regnbåge tog han fluga och vi andra gick ut till honom för lite fotografering. Vi är ju inte så bortskämda med bilder på fettfena vid klubbturerna. Regnbåge hade en konstig skada och vi gissade både på gädda eller krok. Den hade ett snitt på ca 2,5cm mellan bröstfenorna och det såg ut som en liten romsäck som hängde ut. Mycket märklig för den verkade inte lida av det med tanke på fighten den bjöd på.


Den slingrade sig dock av Peters finger strax efter bilden togs.

Vid halv 4 tiden begav sig Danne, Peter och Daniel av hemåt och Anders och jag bestämde oss för att ta en liten vandring ut mot ett av ställena som Anders och hans kompisar haft ett väldigt lyckat fiske tidigare år. Väl framme blev vi sittandes i över 1h och pratade om allt möjligt. Klockan hann bli nästan halv 6 innan vi fick ut grejorna i vattnet. Trots ett ihärdigt kastande ville inte fler fiskar hugga utan en halvtimme senare begav vi oss hemåt.

Trots att öringarna uteblev fick jag iallafall drilla öring så pass länge att jag var hyfsat nöjd. Det var bara några klumpiga beslut ifrån årets första blänkare synade stranden. Storlek 2,5-3kg.

Kolla Anders DK hemsida för hans berättelse och bilder. http://fiskedagbog.dk/startside/fiskedagbogen/2009/Marts

4 kommentarer:

IIB sa...

Jag träffade en gubbe som hade varit på samma udde som ni, tidigare under dagen. Han hade slutat eftersom det simmade en säl i vattnet.

Undrar om det kan ha varit ett sälbett och att fisken kommit ganska lindrigt unnan?

Anders sa...

Det är möjligt, men det såg mer ut som om snittet var gjort av nånting riktigt vasst. Är sältänder så vassa?

Zigge sa...

Gossar, två bågar på några få månader. Kanske dags att köra riktat fiske? Garanterat lättare än sik:-)

Anders DK sa...

Sältänder är vassa, men jag tvekar absolut på att det är säl. En säl missar inte när först den har tag i buken. Vi pratade om det kanske var från nått jerkbait - det var ett väldigt "clean cut".
Ivf. jag tackar för senast. Det var en härlig tur som gärna får upprepas!