2009-03-21

Öringlördag

Klocka åtta plockade Tord upp mig för en öringtur längs sydkusten. Vind och temperatur var något lägre än vad Tord är van vid sedan sin semester, men rackaren lyckas ganska snabbt klippa en blänkare på första stället. Själv tappar jag en fisk som väljer att hugga precis när jag skall lyfta draget ur vattnet.Samtal med Janne(som äntligen lyckats få en öring, även om det är en raga) under dagen gör att vi strålar upp vid gemensam parkering och byter lite erfarenheter. Janne lyckas att ta en liten blänkare under den korta perioden vi fiskar på ställe nummer två.
Vi drar sedan vidare till ett ställe där bränningarna gör det tufft. Själv lyckas jag ta två ragor innan vi bryter upp för dagen. Totalt sett har vi alla tre drillat öring under dagen vilket får anses som godkänt. Däremot förundras man över hur lite hänsyn folk visar. Stod utvadad och plötsligt klampar en främmande fiskare bara rakt ut i det vatten man fiskar i. Inte bara en utan fyra gånger lyckas jag trassla ihop mina grejer med fiskare som tyvärr visar noll hänsyn till dom som redan står och fiskar. Beklämmande är ordet.

Nåväl, öringen e på hugget.

Mats

Inga kommentarer: