2010-03-24

Guadeloupe - post mortem

I onsdags förra veckan var jag ute med Alexis på flatsen utanför Sainte Anne. En dag som jag inte lär glömma i första taget.

Till en början närmre två timmar i bilen. Saken är den att från hotellet till mötesplatsen är det 58 km. Hälften av dessa är vägen smal, krokig och full med traktorer med nyskördade sockerrör på släp, enorma lass som sniglar sig fram. Samtidigt som alla skall till jobbet.

Vi börjar fiska först vid halvtio tiden, öster om Sainte Anne. Det blåser hårt. Ser en del bonefish på flatset, enstaka fiskar eller små grupper om två-tre stycken. Extremt spooky, men ingen visar intresse för vare sig Crazy Charlie, Gotcha. Krabbor väcker deras nyfikenhet något men ingen tar det avgörande steget. Alexis ger mig rådet att förlänga tafsen upp till fem meter men det hjälper inte.

Kort lunch vid halv ett.

På det igen vid ett-tiden, nu fiskar vi på flatset utanför badstranden. Första två timmarna upprepar sig mönstret. Stora bonefish tar en titt på flugan men vägrar att hugga. Vid tretiden har vinden tilltagit, vattnet är nu knädjupt, solen börjar bli jobbig men vi kämpar vidare. Tio i fyra föreslår Alexis på fullt allvar att blindfiska, inte ens hans tränade ögon kan urskilja fisk. Tjugo kast utan resultat och jag vevar in linan och vi börjar vada in mot land.

Tjugo meter från att vi kommit fram till den djupa sandhålan ser vi en mörk fläck, en grupp om 7-8 bonefish som simmar runt. Gör ett långt backhandkast, låter flugan singla ner mot djupet - och en fisk tar den! En viss dramatik följer, men till sist är fisken fångat, plåtad och återutsatt. Lättade till sinnet vadar vi i land, och följs åt till Alexis bil för att hämta mina prylar och kort eftersnack.

När jag kommer till hotellet två timmar senare upptäcker jag följande:
  1. Jag glömde att lasta över spötuberna som jag ställde utanför Alexis bil.
  2. Min vattentäta Olympus My 790 - specad att klara 3 meter vattentryck - överlevde inte vadningen genom meterdjupt vatten. Kameran är vattenfylld, och minneskortet går inte att accessa.

1 kommentar:

Zigge sa...

Lite knepigare fiske än på Los Roques va? Man blir minst sagt frustrerad av fiskens skygghet och nonchalans mot ens flugor....