2011-07-26

Torskbonanza!

Anders hörde av sig och var sugen på att ta sin första fisketur för året. Sagt och gjort, jag var inte svårövertalad, så grejerna och en hiskelig massa bensin lastades i bilen och kosan sattes mot båten. Väl ute började vid samma ställe som gårdagen avslutades med och som gav fisk. Tji, inte ett liv. Snabbt vidare till ett område jag tidigare inte provat särskilt noga, men där andra båtar brukar cirkulera. Plötslig visar sig rejäla bulor på lodet.

Ner med grejorna och dagens första blir en grann pjäs.
Ytterligare drifter över samma område ger massvis med granna torskar mellan 3 och 6 kilo. Anders har det lite tufft, fisken verkar inte gilla hans pilkar.
När så jag hivar ytterligare fisk, så byter Anders till en röd jigg liksom jag. En och annan fisk kommer upp.
Efter tveksam inledning och ett "nja, den där jiggen verkar inte fungera..." från Anders så suger det i hans grejer. Ordentligt. Efter en rejäl fight sätts gaffen i en 12 kilos kluns i prima kondition.
Fisket blir sedan bara bättre och bättre. Bulorna är många, och till sist ger vi upp och beger oss hem för att rensa fisk mitt när fisket är som bäst. Helt enkelt en riktigt fin dag på sundet.

Makrillen lyste i vanlig ordning med sin frånvaro.

1 kommentar:

Unknown sa...

Tack Zigge för en trevlig tur och ett nytt PB som slogs med 4kg.