2011-08-02

Gösses va' gös!

Skall jag komma ihåg fiskesommaren 2011 så är det för att det var då jag började fiska gös. Ett medvetet val har varit att fiska på ställen med mycket gös. Tyvärr har det oxå inneburit att storlekarna bara varit upp till tre kilo. I gengäld har jag kunnat testa olika tekniker och bygga upp ett självförtroende att ta med i framtiden på jakten efter "di store".

Här kommer litet bilder på kompisar som varit med på turerna och i flera fall blivit av med gösoskulden. Tyvärr saknar jag bilder på Ulf och Jesper trots att de varit med och böjt spön.

Först ut är nestorn i gänget - min farsa. Han fick mig intresserad av gäddfiske när jag var pöjk och trots att han inte fiskat gös tidigare, vertikalade han upp ett antal gösar. Näste man till rakning är min gamle kompis Krister. Han råkade av misstag jerka upp en gös i Stockholms skärgård, men nu fick han sin första vid riktat fiske. Samma dag tog vi flera gäddor mellan fyra och fem kilo samt några aborrar. En klassisk insjötrippel. Hulda visade sig ha handlaget för vertikalfiske trots att det var första gången och vi fick många dubbelhugg. Att fisket gick bra trots att "Nakenfiskarna" lurade i vassen kan vi bara tacka högre makter för. En annan som knäckt göskoden är Ola som här poserar i sin nya favorithatt till sin frus förfäran. Att den ger gott om fisk kan jag intyga och även om vi fick leta efter dem så blev det mycket gös i båten. Slutligen kommer ett inlägg i niqabdebatten appropå Mats kommentar till Olas blogg. Man tager en stycket gös, sprider fenan under ögonen och vipps - så har man en niqab. Vill man dölja det yviga håret kan den kombineras med "tropikkepsen" nedan.

2 kommentarer:

Esox sa...

Man skall inte göra sig lustig över min hatt ty denna vann jag på klubbens julfestlotteri och jag bär den med värdighet. Dessutom den bästa fiskehatt jag haft sett till antalet fångad fisk per hatt/tidsenhet.
Ja, min fru hatar den.

Finn sa...

Fisk per tidsenhet gäller. Fruns inställning är irrelevant!