2011-08-16

Massvis med borrar.....

.... har Ola på jobbet som tandläkare.

För att få omväxling så ringde han och var lite sugen på fiske i Vombsjön. Vädret var bra och vi lastade snabbt min båt med all utrustning. Vattnet var högt i sjön så det gick lätt att sjösätta.
På vägen ut så provade vi ett par mer eller mindre kända ställen utan ens ett hugg, massvis med båtar och ingen fisk. I förtvivlan så sökte vi oss bort från resten av båtarna mot ett avlägset grund.



i första kastet så drog jag på en riktigt grann Abborre på ca 8 hg, fint tecknad och vi beslutade att ta en bild, innan Ola blev klar med kameran så sprattlade fisken loss och vi trodde att vi hade missat årets bild. På tal om det så blev Ola förvånad när jag nämnde att vi skulle kasta, han hade bara med sina nyriggade vertikaljiggar.



Nu så spelade det inte så stor roll eftersom det gick bra att kasta med vertikaljiggarna också. Ganska snart hade vi bra fart på 2-3 hektosabborrar. Ett par gäddor blandade sig också in i leken och det gick hårt åt jiggarna.



Det blåste ganska hårt och med tiden så beslutade vi oss för att prova ett ställe på vägen hem där vågorna skulle vara betydligt mindre.
Micke från byn och jag hade snackat om ställen och han nämnde en inressant grundtopp som vi beslutade prova. Redan i första kastet så drog Ola på en grann Gädda, i andra och tredje kastet stora superabborrar, allt medan jag försökte rigga upp mitt verikalspö med lite tyngre jigg.



Nu var det som om proppen gick ur, den ena storabborren efter den andra kom upp. Till slut var vi så mätta så när jag tar upp turens största på strax över kilot så bryr sig Ola inte ens om att ta en bild.



Det bästa fisket hade vi med ganska tunga jiggar och en spinnare som är ett mellanting mellan balanspirk och spinnare. Vi fiskade ganska djupt, 4-6 meter. Nöjda och belåtna så återvände vi mot hamnen i Björkaån.

Inga kommentarer: