2012-04-22

Blekinge i kallt väder.

I bland ställer man sig frågan varför en skånsk kustfiskeklubb drar till Blekinge när fisket troligen är bättre på hemmaplan. Man får ta det hela som en liten minisemester och anpassa sig därefter.

Dagens fiske påbörjades på en udde som vi väl känner till, det verkade vara populärt ställe för redan när vi kom så kunde vi se en båt som drillade fisk samt ett par andra vadarfiskare. Mats anslöt med en dagstur från Skåne. Vinden låg på lagom men en ruggig dimma gjorde att det var ganska kyligt. Ett par timmars fiske gav ingenting mer än att vi fick se att dom andra fick en fisk. Det blev snart dags för fika.




Snabb omgruppering till en av nabbarna och traditionell korvgrillning. Andre och jag fiskade fluga, dom andra körde med spinn. Vi sökte oss upp på lovartsidan och ut mot spetsen. Vadningen är som alltid rent jävulsk på den sidan och Andre verkade uppskatta det så han tog inte bara ett utan två dopp i det femgradiga vattnet. Nu var det inte så farligt, man är ju ganska vattentätt klädd så han kunde fortsätta fiska.



Efter ett tag så tog en liten öring min conehead-koppar-UV-muddler och jag fick ett par bilder på fisken i håven innan den fick friheten åter. Det var jättejobigt att stå kvar i längden och när gruppen samlades så hade Olle och Anders fått varsin "grön öring" dvs gädda.

Spinngrabbarna sporrades av min öring och vi sporrades av gäddorna så när det blev dags för omgruppering så åkte vi till olika ställen. Jag ville inviga Andre i gäddflugfiskets innersta så jag valde ett A-ställe eller som det skulle visa sig ett före detta A-ställe, dom i Pukaviken allerstädes närvarande jörkbaitarna hade tömt stället och bara lämnat efter sig en gäddskalle.



Jag fick i alla fall testat min "all white" gäddutrustning innan det blev dags att åka till vandrarhemmet och fixa ihop den nykomponerade rätten "Chili con Corve". Maten var precis klar när grabbarna kom hem och rapporterade om att också Tord hade fått en öring som hade fått gå tillbaka.



Nu är det dags för sista dagen och jag känner pressen att se till att även Andre skall få fisk, annars så kommer kanske vandrarhemmets polis och haffar mig.




1 kommentar:

Zigge sa...

Puhh..! Det var väl för väl att Tord fick fisk. Långgolfen var nära....