2012-04-06

Spa weekend

Nytt koncept att kunna välja mellan 5 och 35 graders badtemperatur.
Jag tog en lång standardrunda som normalt skulle rendera gädda men vid denna årstiden så var det främst Havsöring somjag hade i sikte. Utsidan av Hasslö stod för första utmaningenoch det visade sig alldeles för tufft i den hårda sydvästan. Jag fick söka upp skyddade vikar.



Tyvärr gav det inget även om dom prickiga fiskarna borde ha uppskattat det något varmare vattnet på 5,5 grader. På vägen tillbaks så gjorde jag en allvarlig test efter Gädda i Finnska viken men det kändes ovanligt sterilt och jag drog vidare hemåt brunnshotellet. På en av dom bättre badplatserna så har vi haft hyfsat gäddfiske men nu så laddade jag med kustwobbler och upphängarfluga. Hasse på fiskeshopen hade förvarnat om förrymda regnbågar i trakten. Efter nästan en kilometers vadning så var jag nära att ge upp men det började kännas hett, kanske inte om händerna men jag började stöta på mer och mer sten. Snart var det fast fisk och jag kunde känna att den var stor. 50 meters rusning var länge sedan man kände i Sverige men nu var det ett faktum. Ganska snart så insåg jag att fisken trots allt var ganska smal, nu gällde att så snabbt som möjligt kroka av den. Inte lätt så jag belutade att ta till håven. Ett par dåliga bilder och det var lätt att lossna upphängarflugan.






Jag lyfte inte fisken men den vägde ca 4 kg och borde ha vägt strax över 5. Strax efter så drog jag på en liten blänkare som också den fick gå tillbaks. Lite paradoxalt så har jag flugfiskat med märlor och diskreta räkor hela säsongen och sedan tar båda fiskarna på ett orange monster.



Tillbaks på hotellet så sitter jag just nu med en SierraNevada, Torpedo, extra IPA och väntar på en "floating"spa upplevelse.




Location:Ronneby brunn

Inga kommentarer: