2013-11-27

Bornholm, dag 2.

Ny dag, nya chanser. Den lokala fiskebutiken hade rekommenderat oss att prova det sydvästra hörnet, runt Due Odde. Vi lyckades efter ett visst besvär ta oss ner till "trädstället", där det låg ett borteroderat träd, mitt på revet, någon gång i början av nittiotalet. Återigen så var vi inte först på plats, lite längre bort så kunde vi se tre danskar som ockuperade dom bortre reven.

Kristallklart vatten och lä, borde inte vara helt optimalt och efter ett tag så började det krypa i benen och jag sökte mig söderöver. Mysigt "badkarsfiske" med kast längs med land eller snett utåt, mörk fin botten. Efter ett tag så var det dags för min första fisk, en bjässe på max 2 hekto, kanske låter det bättre med 200 gram men det sprattlade dock i linan.

Återigen så var det Christophers bruna fluga som gav utdelning. Inget annat hände och ganska snart var det dags att söka lite grumligare och rörligare vatten. Broens rev vid Snogebæk är klart en av Bornholms populäraste fiskeplatser, megastor parkering som i detta läget var ockuperad av 4 st fiskebilar.  Ingen brådska att komma på vattnet så det var klart läge för en fika.

Rugbrød med grovhakket leverpostej, smakar inte bättre än så här, ute vid vattnet tillsammans med en kopp kaffe.

Väl ute på vattnet så väntade en överaskning, en viss rörelse hade gjort att vattnet var nästan helt svart, egentligen bra jaktförhållanden för havsöring men väldigt frustrerande för spinnfiskarna som tyckte att deras drag bara svischade förbi, det gjorde inte våra flugor och det kändes som vi hade en klar fördel. Mycket riktigt så försvann alla dom andra och bara vi var kvar.

Efter en tappad fisk så var det dags igen, en än mindre öring, om jag hade liknat den förra vid en sill så var denna mer lik en sardin. På håll kunde jag se hur Lasse också krokade av ett liknande monster.
Ch kom upp till mig och lyckades med att kroka dagens enda rejäla fisk. Vi hade ju redan käkat öring så det fick gå tillbaks.

Ett kort lunchuppehåll med lune frikadeller och lun medisterpølse, från den lokala slagteren gjorde gott för humöret. Det hade blivit en del dyning innan det var dags att hoppa i igen, liten förklaring till sånginsatsen i nästa inslag. Man kan f.ö se hur en fin virvel uppstår där min fluga precis har befunnit sig innan jag lyfte för nytt kast.

Vi höll kväll ganska tidigt, det vankades ju Flæskesteg med rødkål och kartofler. Mælk som måltidsdryck.

Mer flugbindning, gissa om det bands bruna flugor, flugan hade nu fått namnet "Den brune kartofel".

Samma fluga som på klippet fast med enbart brunt material.
Mer att se på Christophers hemsida http://flyfish4fun.se/


Inga kommentarer: