2011-09-20

Den stora utflykten

Gick till vikarna med fula namn, långt söderut. Start i gryningen och konvoj körning.






I dag var vädergudarna på vår sida och som det sedermera visade sig även på fiskens.






Väl framme så märkte vi att det inte fanns någon avdrift att tala om, jag hade hamnat i båt 10 med trolling-Bert och FoF Peter. Sakta men säkert började de andra båtarna rapportera sparsamt med fisk. Jag hade ett tjonghugg på min lilla savagegear men annars så var det väldigt lugnt. Bert var tvungen att hålla fart med motorn hela tiden, om det var det, trötthet eller övertro på Rolfsöy som fick oss att dra 20 distans rakt norröver skall jag låta vara osagt.






Väl där så var det samma sak, om inte ännu lugnare. Tidvattenstabellen indikerade ebb och vi låg blixt stilla. Bert verkade fortfarande orolig och ganska snart så föreslog han att vi skulle åka hem, "ingen av dom andra båtarna hade ju fått något". Jag kunde räkna till ett tiotal men han hade bara uppfattningen om högst 5.





Trots att jag menade att strax skulle strömmen komma igång igen så blev det som kaptenen bestämde och kl 13:00 var vi i hamn. Skönt att vila och tid att förbereda kvällens hälleflundramiddag.


Gott om plats i köket tvinade fram annorlunda arbbetsställningar.



Kvällens middag blev super, trots det norska potatismoset. Lustigt att svenskarnas 60-tals maskiner för tillverkning har hamnat i just Norge.



Fisket kom mycket riktigt i gång och med den trend som jag startat med mete, kom ett hyfsat antal flundror upp, den största på halvannan meter. Nu var det inte jag som slet med rensningen.

- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Havöysund,,Kongeriket Norge

2 kommentarer:

AndersE sa...

Anar man en bitterhet i texten??

Esox sa...

SKK har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att bli en metarklubb. Det får Rutilus och annat löst folk hålla på med.