2011-09-16

Första flundran

Första flundran var självlysande och den hade otäckt många räliga fluoricerande fläckar. Man kunde lätt göra en koppling till närheten till Ryssland och de rostande atomubåtarna i Murmansk. Nu var det egentligen inte så mystiskt eftersom den kom upp i ett hams med grannens lina.



Hittills hade resan varit enligt plan, tre timmar vardera på flygplats, i luften och i buss. Bussresan gick igenom ett fascinerande landskap med först fjällbjörk och myrar, sedan kargt kustlanskap, vyerna var vackra och många.



Väl framme i Havöysund så var det lite kalabalik inna alla hade hittat rätt med boendet. Jag hamnade till slut tillsammans med Billy och en tandläkare från Laholm och dennes son. Det kändes ganska konstigt eftersom det ganska snart kom fram att jag var den MINST prylgalna i stugan. På bilden nedan så är det egentligen bara whiskyflaskan som tillhör mig, man kände sig hemma direkt.



Det kändes sedan helt ok att koppla av i baren med ett antal sjuttiospännsöl. Tidig morgon och vi for iväg mot fisket.



Jag hade hamnat i guidebåten och det har både för och nackdelar. Det var bästa lösningen för mitt onda knä, jag hade hela aktern för mig själv. Guiden, Uffe var väldigt mån om att vi skulle få fisk och det fick vi också. Grabbarna i fören fick bra med fisk direkt, det kändes nästan som om deras jiggar passerade fisken först så att dom fick första tjing så att säga. Till slut så drog även jag på en spätta och nu var det en riktig som inte var självlysande.



Tyvärr var den alldeles för liten så det var bara tid för en snabb bild innan den fick gå tillbaka. Jag fick senare en till och om man skall sammanfatta dagen så hade vi elva flundror i båten samt en fin torsk på 16 kg.

I dag är utlovat hård vind från nordväst så vi tar en välbehövlig sovmorgon. En fiskesemester består ju inte enbart av fiske.



Posted using BlogPress from my iPad

Location:Kongeriket Norge

1 kommentar:

Zigge sa...

Jag ser inga gäddflugor på bordet...?