2009-12-28

Guadeloupe - dag 13

Dags för hemresa. Som tur är går inte flyget förrän 21 på kvällen och därmed kan man ju inte låta bli att ta en sista fisketur. Packning och utcheckning och sedan iväg. Idag är vattnet ännu högre, och jag ser bara ett fåtal bonefish, ingen som jag hinner lägga ett kast på. Plötsligt dyker det upp ett stim större fiskar som simmar längs revet i ruggig fart. Springandes lyckas jag lägra några kast och till slut tar en fisk. rrrr.....rrrrRRR...RRRRRRRRR..... rullen skriker fint när fisken rusar rakt över korallrevet och tafsen går mitt av på vass korall. Fluglinan får sig en rejäl törn av behandlingen och det är nog gränsfall om den klarar en tur till. Det var allt som hände under dagen, innan jag bryter upp för att fräsha upp mig och handla på mig livsnödvändigheter(läs rom) och lämna hyrbilen. Avslutar serien med en liten videosnutt.

Liten summering av Guadeloupe kommer här.

- Att kunna franska är en klar fördel. Inte många kan engelska.

- Flygresa ner kan fås för ~8000 SEk ToR. Byte på Charles de Gaulle via transfer to Orly där flyget(Boeing 777) går till Pointe a Pitre som också är huvudstaden på Guadeloupe.

- Guadelopue är dyrt! Fransk betyder franska priser. Hotellpriserna är inte låga, och tre stjärnor där är inte som tre stjärnor här.... Det går att komma hyffsat billigt undan om man käkar på de lokala grillställena där maten dessutom är grymt god. Kreolsk kyckling eller köttstuvning är mumsigt värre. Mycket sådant blev det.

- Vädret är behagligt. Som mest 30 grader på dagen, 21-23 på natten. Inte för varmt, och man frös aldrig. minst 25 grader i vattnet.

- Utan bilen eller annat fordon är man väldigt begränsad och måste ses som nödvändigt. Hyrbil i minsta klassen kostade 55€ /dag med full försäkring och fria mil.

- Boendet bör ligga mellan Sainte-Anne och Sainte-Francois om man vill ha nära till fiskevattnet. Jag bodde lite västerut och hade 20 minuter med bil till bra vatten. Man kan även ta sig ut med färja från Sainte-Francois till Le Desirades som är en ö med fina flats.

- Rom är gott!

- Flugvalet bestod i princip av två saker, små gli'n i brun eller olivgrön färg, och krabbor i ljusbrunt eller ljusgrönt. Inga småsaker utan rejäla storlekar.

- Ingen fiskelicens behövs varken för kust eller åar.

- Använd guide! Detta är värt varenda krona. Kostade 200€/dag inkluderande käk, dricka och även fiskeutrustning om man inte har egen.

- Fisket efter bonefish och permit sker vadandes på inte mer än knädjupt vatten uppe på korallreven. Gärna ankeldjupt. Dock skall inte sandbotten föraktas då vi såg(och fångade) fisk på ren sand. Tidvattnet påverkar fisket en hel del, och man vill ha så lågt vatten som möjligt. Detta är en parameter om man skall boka en resa. Inte vid fullmåne, och en lågvattencykel skall inträffa så nära mitt på dagen som möjligt är enkla svaret.

- Grov tafs rekommenderas med tanke på all korall. 16lbs fluorcarbon använde jag och anses vara ett bra val.

- För bonefish använder man spön i klas 7, 8 eller 9. Konstant vind gör det tufft med en 7:a, jag körde 9:a. För permit och barracuda bör man ha klass 10. Tarpon av större modell kräver upp emot klass 12.

Jag hade först planerat att fiska även efter tarpon när jag var där, men då sista större tarpon setts i början på december planerade vi om och fiskade bonefish istället. Fiskesäsongen:

Bonefish och permit: året runt
Tarpon: April till juni, och september/oktober
Baby tarpon(5-15 kg): Januari till mars, och ända fram till oktober om strömmarna är nordliga

Sedan kan man även fiska snook, jacks och barracuda. Offshore efter guldmakrill är ochså ett alternativ om inte sjön är rent för jävlig.

Bonefish'en blir hyffsat stor. Vi såg stim som guiden uppskattade till 12+(lbs). Vi såg även permit som låg på över 10kg.

Kan jag tänka mig att åka igen? Ja, troligen, men då under tarponsäsongen och när jag pratar franska. Vill man ha mycket bonefish så är detta inte det första stället att åka till. Av dom fiskar man ser på flatsen så är det kanske en på tio som är i ett läge som gör att man kan lägga en fluga på dom utan att skrämma dom. Skuggan från fluglinan skrämmer dom direkt! Permit finns, men inte alls i dom mängder som finns på andra mer kända platser. Stränderna är fantastiska och man passar gärna på att ta sig ett dopp emellanåt.

Nu väntar jämförelsen mot köldstel vintergädda och loja ragor. Kan bli intressant....

5 kommentarer:

Tord Andreasson sa...

Tack Mats för rapporterna. Säg till när du funderar på att åka tillbaka och behöver en tolk.

Tord Andreasson sa...

Om man är ute två veckor innebär det att man med 100% säkerhet borde pricka in antingen halvmåne (minsta amplitud) eller lågvatten mitt på dagen. För att pricka bägge samtidigt behöver man slå upp tidvattentabell och en kalender med månfaser. T.ex.

http://www.universetoday.com/guide-to-space/the-moon/moon-phases-2009/

http://www.shom.fr/ann_marees/cgi-bin/predit_ext/choixp

BeBe sa...

Välkommen hem till verkligheten, Mats. Vi andra stelfrusna helgfiskare längtar inte alls till värmen (dagens lögn).
Det har varit skoj att följa din resa, speciellt summeringen som man måste spara i eget arkiv.

Zigge sa...

Du har alldeles rätt Tord, men det förutsätter två veckor. Åker man bara en vecka kan man komma snett på det.

Det finns finfina tidvattenapplikationer till dagens moderna mobiltelefoner, vilka använder globala institut för inhämtning av data.

Finn sa...

Hej Mats! Det var kul att läsa om Din resa och följa den mer eller mindre i realtid!