2009-12-27

Vinterfluggädda

Jag ringde Janne vid 8-tiden och efter en stunds diskussion bestämde vi att åka upp till Blekingekusten för ett försök på vinterfluggädda. Alldeles för sent kom vi fram och började fiska vid 12.30-tiden.
Vi konstaterade att is låg kvar längs land och att en del isflak drev omkring. Trög inledning som dock efter en del nötande resulterade i en gädda för Jannes del. Fortsatt traggande i det engradiga vattnet. Jag gick bakom Janne och vek taktiskt av in mot land där jag kände att man kunde finna lyckan. Mycket riktigt tynger det till i spöet och jag gör det sedvanligt bestämda gäddmothugget. En klassisk vattenkaskad vid flugan och härlig tyngd när jag höjer spöet. Triumferande skriker jag till Janne: "Torparen regerar!".
Visserligen är vintergädda ganska sävlig men den här var ovanligt loj. Ganska snart visar sig det wobblande isflaket och det hela kändes lite genant.
Dagens resultat blev en böldgädda till Janne och ett grant isflak på 3,4 kg till mig.

5 kommentarer:

Tord Andreasson sa...

Sen när har isflak lärt sig att kaskadera vatten?

Esox sa...

Du är bara avundsjuk.

Zigge sa...

En ful rackare var det ochså(fisken alltså:-))

Finn sa...

Olas spektakulära fångst ger en helt ny dimension till begreppet isfiske!

Det började med angling (som sportfiskare tycker är fult) för att fortsätta med ismete (som sportfiskare tycker är fint) för att övergå till isfluga (som till och med flugfiskarna tycker är fint!).

Esox sa...

Där hör du Tord!