2009-12-19

Guadeloupe - dag 5

Utvadad nästan till yttre korallrevet uppenbarar sig plötsligt tre-fyra permit i en brytande våg! Fort som ögat kommer en krabbimitation på, och jag hinner få en handfull godkända kast innan fisken är utom räckhåll. Helt ointresserad av min fluga. Med puls på strax under 200 lägger jag ut flugan på en sandfläck så att jag inte skall fastna och tar upp min krabbask. hmmm...undrar...grönt..?...hmmm....vitt får det bli". Stoppar flugan i mungipan och börjar hämta hem linan för att byta fluga när det blir tvärstopp. Två gung i spöt och sedan bär det iväg. Innan jag hunnit fatta vad som händer är jag redan på backingen och veven slår till mig över fingrarna.Efter tio minuters fight kan så min första bonefish någonsin krokas av. En fisk på ungefär två kilo, och man är jublande glad över att ha brutit nollan. Det envisas med blåsa sydost vilket inte är normalt här, så siktfiske är nästan helt omöjligt. Det blir alldeles för mycket rörelse i vattnet. Således blindfiske, där krabban lägs på en sandfäck och ges sporadisk rörelse. Hur effektivt som helst, och fiskar i varierande storlekar kommer upp under dagen. Ingen större än den första jag fick dock.
Sedan har vi ju i vanlig ordning en ny gynnare för Tord att grunna på.
Mer öl, mer nötter, och en sanslöst slemmig stripping glove. Till och med en brax är mindre slemmig än en bonefish....

2 kommentarer:

Tord Andreasson sa...

Spännande!

Fisken med ondskefullt utseende skulle kunna vara en Featherduster blenny. Synd bilden inte visar huvudet.

Mattias sa...

Hej

Stort grattis till den första bonefishen. Själv kommer jag att åka ner till Guadeloupe om 2 veckor för att flugfiska.

Har du några bra tips och lite hotspots?

/Mattias