2012-07-12

Jämtland dag 11

Så var det dags för ett kärt återseende, vi har under dom senare åren fått förmånen att fiska i en liten sjö i trakten kring Åre. Fisketrycket är ganska lågt och detta år skulle bli ett av dom bästa vi upplevt.

Det började med att vägen till stugan var spärrad av ett nerblåst träd så att vi fick parkera i skogen och gå dom sista metrarna. Båten hade flyttat sig men både den och årorna låg kvar på plats. Ganska snabbt så hade vi kontakt med röding på skeddrag.

Efter ett tag så var fisket i full gång, jag körde med ett GEVO drag i koppar och Ola hade sitt 7-grams Atom. Jag drog mig till minnes ABU katalogens reklam om Måstebeten för ädelfisk och kunde efter ett tag erinra mig om att det var 4 st drag (Toby, Salar, Lill-öringen och Droppen) jag hade tre av dessa så det var bara att se om det funkade, det gick väldigt bra och jag fick fisk på samtliga, en Mepps-spinnare fick ersätta Droppen och det gick utmärkt. Nu började även öringen att blanda sig i leken, spinnare verkade vara dagens recept.


Vi hade hoppats på att "Rocken" skulle kläcka i det utmärkta vädret men förutom lite sporadiska sländor på vattenytan så blev det inget. Rödingarna verkade inte bry sig utan dom verkade ta på alla beten som vi erbjöd.

Vädret var som sagt utmärkt och det blev lite för varmt emellanåt. Ola försökte svalka sig som en ålakråka. Även om dom är duktiga fiskare så använder dom inte spö.....

Man kan skymta Åreskutan i bakgrunden.


Spinnarfisket tog över och vi hade bra fiske hela tiden.


På slutet så gick vi över till att trolla med wobbkers på djupare vatten, öringen verkade vara på alerten när vi körde på 6-8 meters djup.

Bästa dagen hittills i denna pärla till sjö, på vägen tillbaks så fick vi sällskap av en ren som vägrade att lämna grusvägen, den sprang före oss i nästan en kilometer.

På kvällen så tillagades ett par rödingar i folie, det blev en festlig inramning på en riktigt trevlig fiskedag.

Inga kommentarer: