2012-07-29

Sommargädda

Eftersom jag redan har bränt min semester så är helgerna extra viktiga när det gäller att utnyttja resten av sommaren. Lite oro för det utlovade regnvädret men jag drog i väg med cabben på fredag eftermidag. Först lite sociala aktiviteter innan jag checkade in på Ronneby havscamping, trevligt ställe men med alla extraavgifter så hade jag lika bra kunnat ta in på Ronneby brunn. Då hade även städning, middag och frukost ingått. Till campingens försvar kan sägas att en hel familj hade checkat in för samma pris som jag betalade.

Jag valde en av dom större öarna för dagens fiske, där jag parkerade vid en känd större byggnad innan den långa vandringen i snårskogen tog vid.

"All white" utrustningen passade bra till den röda bilen.

Eftersom packningsutrymmet var begränsat så var jag utan två av gäddflugfiskarens bästa vänner, nämligen vadarstaven och linkorgen, mer om detta senare. Väl ute i viken så hade jag snabbt kontakt med en liten gädda.

Sedan hände inget, jag fick dra ända ut till halva Olles ö innan nästa kontakt. En megagädda stänkte ner mig från topp till midja när den gjorde ett turboutfall mot flugan. Trots ett antal försök så blev det inte mer än stora virvlar ute i vattnet, virvlarna förde tankarna till Saltstraumen i Norge så gäddan var helt klart stor. Mina nya Simms vadarkängor med Vibram gummisula fick bekänna färg för första gången och tyvärr så är det inte odelat positivt, utan vadarstav och gummits dåliga fäste på ren slick gjorde att jag "simmade" tre gånger och för första gången på länge så fick jag hälla vatten ur framfickorna på jackan. Jag fortsatte att fiska runt ön och till slut så lyckades jag få ett par fina fiskar runt 4 kg.

Först nu så insåg jag hur mycket mina fiskebröder som vägrar att använda linkorg måste älska tång och slick. Nästan alla kast bromsades av att det satt en liten irriterande tuss av något obestämbart brunt äckel på linan. En helt okänd företeelse för oss som normalt använder linkorg. Jag förstår inte riktigt men fiskebröderna kanske tycker att kastet sträcker snyggare eller att det kan vara nyttigt med att blöta ner fingrarna i varje kast.

Sammanfattningsvis, hårt jobb gav en gädda varannan timme. Gemensamt för alla var att dom togs på icke-jörkbart vatten, dvs där stenar bildar barriärer där ingen jörkfiskare (utom Finn) vågar sig in, vare sig med propeller eller dyr wobbler. Campinglivet är avslappnat och i går kväll blev jag inbjuden på party hos några av långliggarna vid deras husvagn. Trevligt när man bara träffas en gång om året.
Vädret verkar bli perfekt cabbeväder och jag funderar på om jag skall åka i full vadarmundering eftersom solskensvädret definitivt verkar vara slut för denna gången.

Inga kommentarer: