2012-07-04

Jämtland dag 3

Idsjöströmmen,harrfiske i toppklass till puggepris. Vi hade bokat en dag i den välbekanta strömmen och förhållandena var perfekta lagom varmt och inget regn. Vid niotiden så löste vi kort hos Lars-Åke Ohlsson och sedan var det dags för dagens första pass. Det var kärvt och endast ett fåtal fiskar fångades. Dom flesta på "goddards caddis" en riktigt stor nattsländeimitation. Gimån är stenarnas hemvist på jorden och det var jobbigt med vadningen så det var skönt med en lunchpaus efter ett tag. Sparad turboköttfärssås med färsk spaghetti var helt ok.

Eftermiddagspasset inleddes med att Ola fick en liten öring och en fin harr. Jag hittade till slut en håla där det vimlade av fisk. Lustigt nog nästan rakt under spöspetsen. Min hjorthårspuppa verkade sjunka och jag skulle bara kolla om flugan flöt. Inom en halvtimme hade jag kontakt med ett femtontal olika harrar. Vi bröt tidigt för kvällsmat för det skulle ju också bli ett tredje fiskepass. Abborrfilé med nypotatis och gårdagens rom-sås var så gott att jag drabbades av paltkoma efter halvannan potatis och tvåochenhalv filé.

Lars-Åke hade flaggat om att nattfisket kunde komma igång någon gång mellan kl 10 och 02 så vi var på plats en halvtimme innan. Vi valde den nedre parkeringen eftersom det var lättare att gå i skogen. Samma flak som på morgonen och inget hände, lite störigt att inse att vi kanske måste vänta ett antal timmar innan något hände. På andra sidan ån fanns vindskydd med stolar och bänkar men inte på vår sida, bara tröstlös urskog så vi fiskade oss nerströms mot "Björns flak" och ön. Nu börjadedet sakta att vaka och jag stannade på flaket medan Ola drog ner till ön. Det högg inte alltför bra och vi hade båda ett fåtal kontakter med fisk. Jag stod på knädjupt vatten och snabbt så vakade det frenetiskt, strömmen var stark och det var svårt att hänga med. Först efter att jag gått ner till halva tafslängden och korta kast så var det kontakt i nästan varje kast. Fiskar på ca halvkilot i snitt och många större, mina visibla puppor försvann alltefter 0,15 tafsen blev kortare. Man borde byta och efter ett tag så blev tapprocenten lägre. Ola hade lite svårare med fisket och jag lyckades meddela att det var puppa som gällde. Med den starkare tafsen så kom fler fiskar upp men tyvärr så märktes även att harren har mjuk mun och jag sårade ett antal genom att slita flugan ur munnen på fisken i den starka strömmen. Jag hade en riktig superfisk som släppte på detta sätt. Ola stod i mindre ström och efter ett tag så bytte han till puppa och på blindfiske tog han dagens absolut största Harr på ca 50 cm på dagens absolut sista kast. Klockan var två och Lars-Åke hade inte garanti på mer fiske så det var bara att åka hem när fisken slutade vaka. En uppgående fullmåne guidade oss hem mot den hägrande norrlandsgroggen.

Inga kommentarer: