2012-07-08

Jämtland dag 8

Det var dags att försöka hitta lite matfisk igen så vi sjödatte i Dammån och körde utåt mot Ockesjön. Förra året så hade vi hittat fina kelpbälten som formligen vimlade av abborre. Det var så stora områden så det skulle ju inte gå ett missa, trodde vi. Vattenståndet var nästan en meter högre än i fjol och tempen var klart påverkad av snösmältning i fjällen, ca 14 grader, mot de 18-20 grader som vi hade i Gimån.

Redan innan vi hade lämnat mynningsområdet så hade jag en grann gädda på min kastdedobbsfluga.



Vi gjorde en exkursion till en gammal åfåra i närheten med trots att det såg bra ut så var det enbart små gädor hemma.



Vi gav oss ut på det mödosamma letandet efter kelpskogarna, knappt någon indikation på ytan och grundbottnar med nästan bara ren sand. Ganska snabbt så befann vi oss i andra änden av sjön och i närheten av ett ställe som vår värd, Matz hade tipsat om i fjol. Området var ganska grunt, ca 1,5 meter och det vakade överallt. Synd att man inte hade med fluggrejjorna denna dag.
Det var spegelblankt och det duggregnade så de sländor som hade oturen att kläckas just då hade svårt att lyfta. Måsar och fiskar hade fullt upp med att äta. Vi ville ha abborre men småfisken hade lockat fram en bunke gäddor. Mest smått men Ola tog fem gäddor på raken innan även jag kom i gång.

Efter ett tag så beslutade vi oss att gå för kelpskogarna igen, vi skulle ju fixa middag. Samma förhållanden som i den tidigare viken men ingen kelp men vi lade oss att kasta ändå.



Sakta men säkert så jobbade vi ihop till en abborrmiddag och när vi bara hade en borre kvar så fick jag ett tungt hugg på min vibrax, upp kom en sik på ca ett kilo, en välsmakande överraskning.


Ett hopplöst letande efter fler borrar och vi lade oss att rensa fisk i mynningen, jag drog bara i väg ett kast med min vibrax och fick ett tungt hugg i första kastet.



En fin gädda på ca fem kilo avslutade en trevlig fiskedag.

- Posted using BlogPress from my iPad

Inga kommentarer: